Missbruk, beroende eller slumpen?

Jag har insett att jag aldrig kommer att kunna ha fredags/lördags mys med socker och jag har börjat acceptera att jag inte kan dricka läsk som innehåller socker (inte ens sötningsmedel – inte för att jag vill få i mig det..bieffekter..)

Sedan jag var liten så har jag varit tokig i socker och det inbegrep allt från strösocker direkt från påsen till sirap och chokladpulver. Det inte gick inte ens att ha sockerskålar framme, jag åt till och med vaniljsocker och jag tycker fortfarande att sirap är barnsligt gott speciellt nybakade gáhkku doppade i sirapen.. Jag tror att jag måste baka gáhkku snart..

Mamma hade gömt allt sånt i skåpet ovanför skafferiet och tänkt att det inte fanns en chans att jag skulle komma åt det. Hah! En obevakad sekund och jag hade klättrat på en av köksstolarna, stod på ryggstödet och grävde igenom skåpet för att få mig lite socker.
Problem?

Sedan jag var 12-13år så har jag älskat coca cola så till den milda grad att jag blev förbannad om någon ville ha ens ett litet glas från min cola. När jag var mindre så var jag fruktansvärt snål om mitt lördagsgodis. Förutom att jag drack mängder med coca cola så började jag snusa när jag var 13-14år (jag tror att jag började röka i samma veva..). En coca cola i handen, en snus under läppen och en cigg i mungipan så gled jag genom tonåren. Tycker andra, jag ser det mer som ett långsamt hasande på mage över krossat glas.
Vilken hemsk bild egentligen, den ultimata nikotinisten som inte ens fyllt 18år.

Jag har hunnit sluta röka ett par gånger också, 4 gånger om jag minns rätt. Alla gånger har gått hyfsat bra jämfört med den gången då jag slutade snusa för då trodde jag verkligen att slutet var nära.
Om jag måste välja mellan att sluta röka och att snusa så petar jag gladeligen ciggen! Jag är less på att lukta fimp och det är så dyrt (mitt snus är nästan gratis i jämförelse).

För snart 1 år sedan så slutade jag dricka coca cola, första månaderna var hemsk för jag kunde inte ens passera drickorna på konsum utan att ge den längtansfulla blickar (jag måste ha sett ut som en kärlekskrank Jabba the hut).
 
I ett svagt ögonblick så sa jag till en av killarna som jobbar där, vi gick i samma klass från dagis till åk6, att han verkligen inte fick sälja coca cola till mig! Han lovade och småskrattade samtidigt. Uppenbarligen så förstod han inte att det var krissituation för mig men tack och lov så bara för att jag sa det så har det inte hänt igen efter det!

Ett par gånger när jag lägger upp varorna på bandet så ser jag att fan också det ligger en cola på bandet! NEJNEJNEJ!
–Jag tänkte inte ens på att jag la ned den i korgen och jag tror att när man är i det läget så är det illa. Alltså när man inte ens tänker på det utan bara gör det, då är det illa!

Sedan jag slutade med cola så har jag hunnit förälska mig i 7up av den anledningen att när jag slutade med coca cola så slutade jag äta mat med fler än två e-nummmer och började sky modifierad majsstärkelse (egentligen all stärkelse modifierad eller inte). 7up innehåller inga e-nummer men socker, älskade socker, det tog inte så lång tid att bli förälskad. Det var faktiskt kärlek vid första ögonkastet.

Jag har alltså hunnit ta ut skilsmässa från colan, bli förälskad i 7up och vårt förhållande har tagit slut tre gånger, två gånger så har vi hittat tillbaka till varandra men den här gången är det tredje gången gillt!
Nu blir det fanimig ingen mer läsk!

Läsken är värst för mig. Jag äter inte ens en fjärdedel av min läskkonsumtion i godis. Dagar då självförtroendet fått sig en smäll eller jag bara är allmänt nere är bäst som frossardagar. De innehåller oftast snickersglass och daim, gärna massor av bägge avrundat med 7up.
 


Bara genom att sluta med coca cola och dra ner på e-nummer och stärkelser så har jag blivit bra mycket smalare. Jag känner mig inte som Jabba the hut såvida jag inte drar på mig en bikini och jag är nog lite mer medveten om mig själv på ett bra sätt. Jag är däremot för lat för att motionera, gå en promenad med hunden går väl an men att springa? gymma? eller ens yoga? Nänä.

(Mammas idé att mäta mig, vi började mäta mig drygt en månad efter att jag slutade med coca colan)

Ganska förträffligt va? Jag har inte ens motionerat utan jag är personifieringen av soffpotatis samt att jag druckit 7up dagligen sedan november.
 
 
 
 
 
 
Jag har tänkt ta upp mitt yogande hela hösten och vintern och jag ska försöka igen för som jag ser det så är våren den bästa tiden för att släppa saker i alla fall för mig. Min strid mot socker kommer att fortgå för det finns dolt socker i allt, naturligt eller tillsatt, och jag är svag för det oavsett vad.

Det är bättre att försöka för sin hälsa än att lova för sitt utseende.
-Josephine Öberg 'rieban'


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Rieban

Friskt vunnet hälften vågat!

RSS 2.0