Man måste vara svag för att kunna bli stark!

Vad är ett missbruk och vad är ett beroende?
Vårdguiden har en bra förklaring.
 
Jag har inte haft några andra beroenden eller missbruk än de jag nämner här i inlägget, vilka är nikotin och socker, så jag lägger mig inte i drog och alkohol diskussionen. Mer vardagliga missbruk och beroenden som t.ex. nikotin och socker? Det kan jag diskutera. Varför? Jag har de problemen.

Jag har börjat likna mina beroenden och missbruk vid förhållanden, snuset är min själsfrände, sockret och läsken är min älskare som jag inte kan få nog av trots att vi inte är bra för varandra och cigaretterna är som det där exet som jag aldrig verkar kunna släppa.

Efter mina turer med att sluta, börja, sluta igen bara för att ge upp och fortsätta med skiten (cigg och läsk) så har jag insett att för någon som jag så fungerar det inte att trappa ner. Jag måste klippa utan att se tillbaka och jag kan verkligen inte förstå nikotinister som "trappar ner" för mig är det att förlänga lidandet.
Trappa ner på cola? Skämtar du? Jag provade en gång och det slutade med att jag vältrade mig i coca colan. Jag har också provat att dricka så mycket cola jag kunde så att jag kanske skulle bli less på det (lyckades hälla i nästan 5 liter på en dag), fungerade det? Nope men det vart många kisspauser.

Min dagsranson på coca cola låg på 3.5 liter, 365 dagar om året.

När jag slutade med cola (vilket jag gjort så många gånger att jag inte ids räkna dem) så ligger jag bara i sängen, mår dåligt psykiskt och fysiskt i ungefär 7 dagar. Humörsvängningar utav dess like kom gratis med "avgiftningen" och jag har ett par gånger druckit coca cola zero istället vilket en gång gjorde att mina ögonvitor blev gula och jag fick ont i njurarna. Drickor med sötningsmedel är inte bättre, av två onda ting så är faktiskt "the real thing" bättre.
(Läs mer om sötningsmedel, stärkelser, GMO och PFGA här: Information om e-nummer/e-ämnen)
Om någon vill ha mitt tips så är det;
Bestäm dig, det finns ingen bättre eller sämre dag för att sluta något av era beroenden och missbruk -sluta tvärt! Klipp banden och se inte tillbaka, se framåt och tänk på hur underbart det kommer att bli när du tagit dig igenom de första veckorna och sedan månaderna.
Om du är rökare så kommer du märka att du får en helt annan hälsosam lyster och att tänderna slutar vara sådär sunkigt gula. Din omgivning kommer att upptäcka att du luktar bättre och ser friskare ut.
Slutar du med socker så kommer du att bli mindre pluffsig i ansiktet, magen kommer att sjunka ihop och du kommer att gå ner lite i vikt/tappa centimetrar + massa andra saker. Socker gör mycket i våra kroppar och hjärnor.



Just nu så försöker jag bara.

Jag har hunnit med faser att se förändringar hos mig själv som mest bara varit till det bättre, jag är fortfarande motivationshandikappad -lat alltså, men jag är inte lika sur och sliten.

Jag bryr mig inte om min vikt heller. Jag är 169cm lång och min matchvikt ligger på 80kg, just nu så ligger jag nog på runt 83-84kg och jag är otränad. Mitt mål med att sluta med coca cola (e-ämnen och stärkelser också för den delen -tack mamma!) var bara att jag skulle bli lite hälsosammare. Jag har tagit mig ett steg och nu måste jag ta än ett steg. Men att hålla sig undan både missbruk och beroenden är svårt, läsken var bägge delar och om jag inte aktar mig så har jag hittat ett nytt substitut. Jag borde försöka rikta det nu, vatten sägs vara hälsosamt och livsviktigt.

Jag tar varje dag som den kommer och jag försöker att hålla mig från dåliga saker, endel dagar så går det som en dans och andra så går det inte lika bra. Jag är fortfarande smått sugen på coka cola men jag vet att tar jag ett glas eller bara en klunk så sitter jag där igen, förbannad på mig själv över att jag inte använde det sunda förnuft som jag har undanstoppat någonstans.

Man måste vara svag för att kunna bli stark!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Rieban

Friskt vunnet hälften vågat!

RSS 2.0