Vilken relation?

Relationer finns i många former; genom arbete, vänskap, familjerelationer (dessa kan delas upp i hundratals sub-relationer), naborelationer, intima relationer -du har faktiskt en relation till kassörskan på affären.

Oftast är dem rätt så ytliga och endel djupare men det förändrar inte det faktum att dem är just det -en relation.
När jag har mitt säsongsjobb här på byn så har jag faktiskt en hel del kunder som jag anser mig själv ha en relation till de litar helt och fullt på mitt kunnande och jag ställer upp till 110% bara för att den personen är helt fantastisk och förgyller min dag!

Men relationer är svåra och dem vänder fort. En dag så är man bästa vänner och nästa så är man ärkefiender över en strunt sak för att en vecka senare vara tillbaka som bästa vänner. Relationer är helt klart fantastiska!

Man har alltid synpunkter på andras relationer, avgör själv om ni tycker det är rätt eller fel, det kan vara om vad som helst egentligen.

En relation som alltid är jobbig, oavsett om du själv är i den eller känner någon som är i den, är nog där ena parten är en energitjuv eller ena parten är utsatt för misshandel.
Energitjuven finns i alla relationerna och värst är det när du lever i den för du kommer aldrig undan din energitjuv till käresta. Enda sättet att ändra på det är att antingen prata med personen om detta (i fall det är tal om misshandel, prata med polisen) eller helt enkelt ta sin ryggsäck och gå.

Sen så det hemska kontrollberoendet i relationer -att ha sin käresta i kort koppel och inte låta denna göra vad hon/han vill. Visst måste man ha gränser men kan man inte ta upp det med sin käresta istället för att bara agera som en svartsjuk idiot och skämma ut sig själv?
Ingen är mer än människa dock är vi vanedjur; vi älskar rutiner och fast vi älskar förändringar också så har vi alltid något med oss eller runt oss som aldrig förändras medvetet eller omedvetet. Det kan vara så enkelt som en klädstil eller ett bilmärke men det kan även vara något så märkligt som hurdan ens käresta är.

Min lösning på de flesta relationsproblem nu för tiden det är att när det blir kämpigt -antingen för att mitt sinne säger ifrån eller för att allt bara är upp och ner är att ta semester ifrån den. Det spelar ingen roll hur djup den är men blir den sämre så är det alltid bäst för bägge parter att avsluta den.

Relationer är ofta en färskvara och gör man inget för att hålla den fräsh och frisk så blir den förr eller senare dålig. Alla relationerna har inte "bäst före datum" och de behöver sällan underhållas men de som måste underhållas?
Min fråga är; hur länge orkar man med alla sina relationer? Hur länge orkar man fastän man försöker se det bra i den?

Jag löser mina nuvarande relationsproblem med att gräva ner mig i mitt nuvarande jobb både före, efter och under arbetstid. Dels för att jag älskar mitt jobb och dels för att mitt jobb är min tillflykt från allt annat, där är jag Jossan som säljer blommor -inte Jossan som är rädd för att lämna sin trygghet; sitt hem.


Kommentarer
Lotta

Klokt skrivet!

2012-06-14 @ 07:16:44
URL: http://rostigatankar.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Rieban

Friskt vunnet hälften vågat!

RSS 2.0